Photobucket

````````````````````

Monday, August 4, 2008

Adik & Ayah

Masuk hari ni je adik masih kurang aktif lagi.. ummi terpaksa ambil cuti kecemasan 4 hari minggu lepas sbb tengah malam isnin (28hb Julai) lepas badan adik panas sangat, suhu cecah 39.2 darjah.. bibir dia dah kering dan pucat... kami terus pecut kereta bawak dia ke unit kecemasan HUKM..paling hampir dengan kediaman kami... masa tu pukul 12.30 tengah malam. Mak dengan ayah kami telefon untuk bawak abg & kakak balik ke Wangsa Maju.. kami terpaksa pinjam mak & ayah kejap... lepas mak & ayah datang ambil kakak & abg, kami ke HUKM. Kat unit kecemasan, adik diperiksa. Suhu badan mmg panas..doktor minta kebenaran untuk ambil darah adik lagi.. doktor nak tahu dari mana punca dia masih demam lagi... habis kena cucuk lagi tangan kecil adik ... tapi adik sikit tak nangis & dia tak takut.. mungkin dia tahu dia sakit, jadi dia redha kan apa yang patut dilakukan untuk dia sembuh cepat. Lepas tu dia kena makan ubat.. kat situ jugak.. doktor bagi ubat demam.. nak redakan panas dia dulu...

Doktor panggil lagi adik..periksa seluruh badan, telinga, tekak, kaki, kuku, tangan... lepas tu tanya macam-macam soalan nak pastikan berapa lama dia dah demam dan sebagainya... masa tu adik nangis kejap sbb dia mungkin rasa sakit kat tekak.. tekak dia merah.. ada tonsil lagi..kami tunggu keputusan darah yang doktor ambil tadi.. kali ni doktor bgtahu.. adik disahkan ada jangkitan di saluran pernafasan pulak.. tapi tak payah masuk wad sbb air dalam badan adik masih di tahap selamat. Doktor tanya kalau-kalau di nurseri ada juga kanak-kanak lain yang mengalami demam yang lama macam adik. Kalau ya, mungkin nurseri tu perlu diperiksa tahap kebersihan dan keselamatannya.

Sebab adik jenis tak takut makan ubat, jadi adik tak kena tahan di wad, doktor bekalkan semua ubat-ubatan yang sepatutnya dimakan dan minta salah seorang dari ummi atau ayah untuk menjaga adik dirumah sementara waktu untuk memastikan ubat dimakan mengikut waktu dan untuk memerhati perkembangan adik dari masa ke semasa. Itu pesan doktor. Adik tidak dihantar ke nurseri sbb takut jangkitan berlarutan.

Seminggu ummi dirumah, pemantauan dilakukan setiap jam, ubat diberikan ikut waktu. Kejap dia ok, kejap dia tak ok. Dia kerap buang air besar, tapi tak lawas. Tidur malam pun tak berapa lena. Hari Khamis (31hb Julai), doktor dari Kg. Bahru Medical Ctr pula telefon bertanyakan khabar adik. Keputusan darah dia yang diambil sebelum ini dah dapat, memang ada jangkitan di bahagian dalam perut tapi katanya ubat antibiotik yang dibekalkan sebelum ini sepatutnya untuk jangkitan tersebut. Memang ya, kami beritahu doktor tu, lepas habis antibiotik tu memang nampak adik sihat, tapi entah tak tahu mana silapnya, adik demam balik lepas tu. Memandangkan kami dah bawak adik ke HUKM pada malam 28 Julai tu, doktor tu suruh kami teruskan disana dahulu. Tapi kalau kami nak bawa ke KBMC, beliau tiada masalah. Kami beritahu kami teruskan di HUKM dulu memandangkan itu hospital paling hampir di rumah. Tapi kami akan beritahu perkembangan adik pada mereka sekiranya perlu.

Hari ini, perkembangan adik nampak baik tapi mungkin badan masih lemah atau tak berdaya. Ayah ambil alih jaga adik lepas ummi habis cuti semalam. Ummi kena kerja hari ini. Hari ini hari jadi ayah adik .... " Selamat Ulangtahun Kelahiran" untuk suamiku tercinta... Terima kasih atas pengorbanan abang selama ini...


Semoga keluarga kami sihat sejahtera dan bahagia selama-lamanya... Ummi doakan adik cepat sembuh...

No comments: